پښتانه څوک دی ؟  لمړۍ برخه  



 

پښتانه يو لوی قوم دی چه په جنوبي او مرکزي اسیا کي ژوند کوي . جمله شمير یي څلوېښت
میلیونه ته رسیږي چي له هغې جملې نه یې ۱۶ میلیونه  په افغانستان کي ژوند کوي . دافغانستان د نفوسو په پرتله یي شمېر له ۵۰ نه تر ۶۰ سلنه پوري رسیږي . (دقیقه احصائیه مالومه نه ده .)


د پښتنو د استوګني منطقی :
د پښتنو زيات شمیر تقريباً ۲۶ ميليونه د پاکستان په خيبر پښتونخوا او بلوچستان کي ژوند کوي  . د پښتنو کلتوري او ژبني شريکي منطقي »پښتونخوا« په۱۸۹۳کی د انګريز دمستعمرې د سياست له مخي ویشل شوي چه دغه د وېش ليکی ته د »ډورند کرښه« وايي . يو لږ شمير پښتانه په استرالیا ، افريقا او جنوبی امريکا کي ژوند کوي . په تيرو درې لسیزو کي د افغانستان د کورنۍ جګړو له امله زیات افغانان اروپا ، امريکا او استرالیا ته مهاجر شول . اوس په انګلستان کی۸۸۰۰۰کورنۍ ، په المان کي۱۰۰۰۰۰کورنۍ اوپه فرانسه کي۵۰۰۰۰کورنۍ ژوند کوي

د پښتون نوم :
د افغان نوم نن ورځ د پښتون لپاره ډير کم کارول کیږي . دا ځکه چه د افغانستان ټولواتباعو ته افغان ويل کيږي . له همدې کبله د افغان کليمه د پښتون پر قوم دلالت نه کوي ، او هم پښتانه پخپله د قوم په اړه د افغان نوم نه خوښوي او غواړي چي پښتون وبلل شي . په هندوستان او د پاکستان د پنجاب په برخو کي پښتون ته پټان وایي ،چي دا نوم هم پښتانه نه خوښوي . د پښتون نوم د پکتيان له لغات نه سرچینه اخلي چي په نني پکتیا او پکتيکا پوري تړاو ور کول کيږي . د پښتون نوم د لمړي ځل لپاره په اراکوزیا کي چه نن ورځ کندهار نوميږي منځ ته راغلی دی .

د پښتنو سر چينه :
د پښتنو سرچينه مالومه نده . داسي یو کتبي یا لیکل شوې سر چينه شتون نلري چي دهغه له مخي د پښتون سر چینه ثبوت شي . د پښتنو په اړه زیاتي پلټني شوي دي . داسي اټکل کيږي چي پښتانه له يفتليانو نه سر چینه اخلي . يفتلیانو په خپله زمانه کي د ايران ختيځ خواوي اود هندوستان لمړۍ نيمايي د افغانستان په ګډون تر ولکې لاندي راوستلي وه . د یوه روسي پلټونکي »ګانکوسکي« د پلټنو له مخي دابدالي قوم د »يفتالي« کليمې نه سرچینه اخلي .
کوم وخت چي یفتليانو ته د ساسانیانو مشر خسرو په بخارا اوهندوکش کي ماته ورکړه  

  له دغه نېټې نه د یفتلیانو او همدا شان دپښتنو تاريخ ورک شوی دی . نو ځکه د پښتنو نوم په یفتلیانو پوری تړاو ور کول کیږی .

بعضی پښتانه ادعا کوي چي دوی داسرا ئيلو په هغه لسمه خټه پوري تړاو نيسي کومه چي ورکه شوې ده . بارکزي ، اسماعيل خيل او يوسفزي خپل خټین نومونه په عبرياني ژبه کي (دیهودیانو ژبه) په بارک ، اسماعیل او يوسف پوري تړي . دپښتنو سرچينه د اسرائیلو په اړه په »مخزن افغاني« کي دقيق تشريح شوي دي .

د پښتنو کلتور:
د پښتنو زیاته برخه سني مذهبه دي او ټولنیز ژوند يي پر قومونو او پښتونولي ولاړ دی . پښتانه په عام ولس پوري ځان تړل نه غواړي او قومونو ته زيات اهميت ورکوي . هر پښتون د خپل قوم پر اړخ ولاړ دی او نور قومونه پردي بولي . له همدې کبله د نولسمي پيړۍ تر پایه دراني او غلجي يو له بله دښمنان وه . ددوی پخلاینه د شلمي پیړۍ په پیل کي منځ ته راغله .

د پښتنو خویونه :
پښتانه لکه څنګه چي په نړۍ کي ځانګړي قوم دي ، په همدي ترتیب یې خویونه او رواجونه هم ځانګړي دي . دپښتنو خویونو،عاداتو او رواجونو ته پښتونولي ویل کیږي .

پښتونولي :
پښتونولي د پښتنو د خویونو ،عاداتو او رواجونو نه یوه مجموعه ده چه پښتانه زيات اهميت ورکوي . پښتونولي نه يواځي په پښتنو کي بلکه په ټوله نړۍ کي د پښتنو د سپیڅلو رواجونه په نامه شهرت لري . په پښتونولي کي دا لاندي رواجونه شامل دي :

»» بدل ( دهر بد کار په بدل کی جرمانه ورکول )
»» ميلمستیا (ميلمه پالنه که څه هم ميلمه لوی دښمن وی )
»» کورنۍ ( د ژوند په هر پړاو کي د کورنۍ او ښځي ساتل)
»» ننواتی ( پښتون باید ددښمن ننواتي ومني اوهغه ته د ژوند په هر پړاو کي پنا ورکړي)

»» جرګه ( د پښتنو یوه ټولنه ده چي د یوې خاصي موخي لپاره راټولیږي )
»» غیرتمند ( هغه څوک دی چي زړه ور وي ،ښه خویونه ولري ، سخاوت او مېړانه ولري )
»» ننګ ( هغه افتخار ، غیرت او مېړاني ته ویل کیږي چي د کورنۍ سر په لوړ وي )
»» شرم ( څوک چي حیا ولري ،سپکو سپورو نه ځان ژغوري او ښه اخلاق ثابت کړي )
»» ناموس (هغه څه دي چي خپله میرمن له هرو ناخوالو نه وساتي او د هغې په ساتنه کي
                     له هیڅ سر ښندني نه دریِ ونه کړي )

د پښتنو ژبه:

د پښتنو ژبي ته پښتو ویل کیږي . د ا ژبه دختيځ ايران د ژبونه يوه ژبه ده چي داوسني ايراني ژبي نه توپیر لري . دتاريخ په بهير کي په پښتوژبه کي زیات بدلونونه راغلي دي . څنګه چی پښتو یواځی د پښتنو ژبه ده او نور قومونه پدي ژبه خبري نه کوي نو ځکه دا ژبه په پښتنو پوري تړاو لري او دايران د ژبنی کلتور نه پرې کړې تلقي کيږي . که څه هم پښتو ژبه له تاريخي اړخ نه په ایراني ژبي پوري تړل کيږي ، خو زيات تړاو يي په هندوستاني او اردو ژبه کي ليدل کيږي . ددې ما نا داده چه پښتو ژبه زیات په هندوستاني ژبو پوري ارتباط نيسي .

د پښتنو قومونه :

پښتانه په عمومي ډول پر زیاتو ښاخونو ویشل کیږي چي هر ښاخ یې په زړه پوري کیسې لري چي دلته د ټولو کیسو لیکل ممکن نه دی ، خو »ټول افغانستان« وېبپاڼه زیار باسي ،ټوله قومونه یاد کړي او د هر قوم په اړه لنډ مالومات وړاندي کړي . که کوم محترم لوستونکئ د کوم ځانګړي قوم په اړه پوره مالومات وغواړي ، هیله کیږي چي د »ټول افغانستان« وېبپاڼی سره په برېښنا لیک کي اړیکي ونیسي او خپل د خوښي قوم یاد کړي . ددې وېبپاڼي پښتو ځانګه به هرو مرو هغوی ته پوره مالومات ولیږي .

 

د پښتنو قومونه دادي :

 

طوطاخیل

۱۰۷

دو تاني

۷۱

پوپلزي

۳۶

ابدالي

۱

علي خیل

۱۰۸

دوړ

۷۲

ترکاڼي

۳۷

ابراهیم خیل

۲

عمر خیل

۱۰۹

دولت خیل

۷۳

تره خیل

۳۸

اپریدي

۳

عیسي خیل

۱۱۰

دولت زي

۷۴

ترکي

۳۹

اتمانخیل

۴

غلجي

۱۱۱

دینار خیل

۷۵

ترین

۴۰

اتمانزی

۵

غرغښت

۱۱۲

رتن زي

۷۶

تڼي

۴۱

اټوال

۶

غرشین

۱۱۳

رځړ

۷۷

توخي

۴۲

احمدزي

۷

غوریا خیل

۱۱۴

زاخیل

۷۸

توري

۴۳

اڅکزي

۸

کاسي

۱۱۵

زمښت

۷۹

جبارخیل

۴۴

ادریمزي

۹

کاکازي

۱۱۶

زیرک

۸۰

جدون

۴۵

ادوزي

۱۰

کاکړ

۱۱۷

زیرماني

۸۱

جلال زي

۴۶

ادین خیل

۱۱

قلندرخیل

۱۱۸

زیړاني

۸۲

جلواڼي

۴۷

اسماعیل خیل

۱۲

قوال خیل

۱۱۹

ساپي

۸۳

جمړیاني

۴۸

اسحق زي

۱۳

کړوخیل

۱۲۰

سالار زي

۸۴

ځاځي

۴۹

اکاخيل

۱۴

کرلاڼي

۱۲۱

سهاک

۸۵

ځدراڼ

۵۰

الیاس خیل

۱۵

کسایي

۱۲۲

ستانکزي

۸۶

څولیزي

۵۱

امرخیل

۱۶

کوټي

۱۲۳

ستانيزي

۸۷

څينزي

۵۲

اوریا خیل

۱۷

کورم خیل

۱۲۴

ستوریاني

۸۹

حسین خیل

۵۳

الکوزي

۱۸

ګاړي

۱۲۵

سدوزي

۹۰

خاښي خیل

۵۴

علي زي

۱۹

ګبري

۱۲۶

سرکاڼي

۹۱

خاکواني

۵۵

اندړ

۲۰

ګګیاڼي

۱۲۷

شیرواڼي

۹۲

خټک

۵۶

اورکزي

۲۱

ګنډه پور

۱۲۸

سريپال

۹۳

خدوزي

۵۷

اورمړ

۲۲

ګوربز

۱۲۹

سر بڼي

۹۴

خرڅین

۵۸

بابړ

۲۳

لالي وزیر

۱۳۰

سلطانخیل(غلځي)

۹۵

خروټي

۵۹

بابیان (بابي)

۲۴

لواڼي

۱۳۱

سلطانخیل(نیازي)

۹۶

خلیل

۶۰

بړیڅ

۲۵

لودي

۱۳۲

سلیمانخیل

۹۷

خوږیاني

۶۱

بنګښ

۲۶

لودین

۱۳۳

سنټیا

۹۸

خوندي

۶۲

بنوڅي

۲۷

ماکو

۱۳۴

سنځر خیل

۹۹

خیسوري

۶۳

بېټني

۲۸

مومند

۱۳۵

سوري

۱۰۰

خیشکي

۶۴

بابکر خیل

۲۹

هوتک

۱۳۶

سادات (سیدان)

۱۰۱

داودزي

۶۵

بختیار

۳۰

نورزي

۱۳۷

شلماني

۱۰۲

داوي

۶۶

څمکني

۳۱

محمد زي

۱۳۸

شملزي

۱۰۳

درمان

۶۷

فرملي

۳۲

نیازي

۱۳۹

شیتک

۱۰۴

دري کوټي

۶۸

پړبه

۳۳

وزیر

۱۴۰

شیراڼي

۱۰۵

دله زاک

۶۹

پړانګیان

۳۴

سواتي

۱۴۱

شینواري

۱۰۶

دستو خیل

۷۰

پڼي

۳۵

 

ابدالي :

 

ابدالیان چي په درانیو سره شهرت لري ، د افغانستان په تاریخ کي یو نامتو ټبر دی ، چي د نامه ريښې یې څلورم میلادي کال ته رسیږي او په اریایي قبيلې پوري نښلول کیږي . دغو قبیلو د لمړي ځل لپاره په باختر او تخار کي یو پیاوړی دولت منځ ته راوړ . د ابدالیانو په اړه کیسې ، افسانې او روایتونه زیات شتون لري ، چي ټوله په دي ځای کي نه ځاییږي . داسي روایتونه شته چي ابدال ددې ټبر مشر بل نوم درلود . خو کله چي د خواجه احمد ابدال حضور ته ورغی او د هغه خدمت یې وکړ ،نوهغه ورته د ابدال لقب ورکړ . د هغې زمانې نه تر اوسه دا نوم مشهوره پاتي شو او اولاده یې ابدالیان نومیږي . ویل کیږي چي د ابدال تر مړینی وروسته رځړ د خپلی کورنۍ مشر شو چي هغه بیا یو زوی د عیسی په نامه درلود او د عیسی یو زوی سلیمان نومېدی چي ډیر هوښیار وو . سلیمان د خپلي هوښیاری له امله په ځیرک مشهور شو چي پښتانه اوس هم هوښیار سړي ته ځیرک وایي . ځیرک بیا یو زوی درلود چي نوم یي بارک وو . لمړی ځیرک د کورنۍ مشر وو ، بیا بارک مشر شو . تر هغه وروسته بیا د کور مشري د بل ورور پوپل لاس ته ورغله . لوی ابدالي احمدشاه بابا چي د پوپلزو او سدوزو په کورنۍ پوري یي اړه در لوده ، له کال ۱۷۴۷ نه تر کال ۱۷۷۳ پوري یي لویه امپراتوري جوړه کړه چي په تاریخ کي د درانیانو په امپراتوري شهرت لري .

درانیان چي دسربڼي پښتنو په ټولنیزه ډلي پوري اړه لري ، په دوو سترو ښاخونویاني ځیرک او پنج پای باندي وېشل شوي دي . د ځیرک څانګه یي بارکزي ، اڅکزي ، پوپلزي ، الکوزي ، محمد زي او سدوزي دي او د پنج پای څانګه یي نورزي ،سهاکزي ،الیزي ،ادوزي او ماکو دي . د ابدالیانو کورنۍ له ۱۷۴۷ نه تر ۱۸۱۸ میلادي پوري پر افغانستان واکمني کړې چي بیا حکومت بارکزیو او وروسته بیا محمد زیو ته په لاس ورغی .

ابراهیم خیل

ابراهیم خیل د غلجیو پښتنود ټولنیز ګروپونو اړوند قبیلې سلیمان خیلو پوري تړل کیږي . ابراهیم دښا حسین او بي بي متو له اولادونو څخه وو چي هغه بیا دوه زامن لرل ، حيجب او موسي . د حيجب دوه اولادونه سلیمانخیل او عليخیل وه . ابراهیم خیل د سلیمانخیل اولادې ته اړوند ده چي د قوم دمشر په نوم یادیږي . ابراهیم خیل د افغانستان په زیاتو برخو کي میشت دي ږ د کابل ولایت په پغمان کي ، د وردګو ولایت په میدان ښار کي ، د پکتیا ولایت په ګردېز کي ، د لغمان ولایت په قرغیو کي او یو شمېر یې په بلخ ، کندز ، غزني ، زابل ،پکتیکا او سېدنه لري .ابراهیم اصلاً مالدار بلل کیږي او زیات یې په کرنه هم بوخت دي . په وروستیو وختونو کي ددې ټبر حلک په سوداګري ، راکړي ورکړي روږد شوي . ابراهیم خیل ډیر میلمه پاله دي او د علم او پوهي سره زیاته مینه لري .

اپریدي

اپریدي د کرلاڼی پښتنو یوه ډیره نامتو ، لرغونې او غښتلې قبيله ده چي د میلاد تاریخ نه پنځه کاله وړاندي یوه مشهور یوناني تاریخ څېړونکي د پښتنو څلور قبيلې یادي کړي دي چي په هغو کي د یوې قبیلې نوم اپي ریتي یاد شوی دی . نسب پوهان په دې اند دي چي له دې نوم نه اپریدي مطلب دي . د پښتني شجرالا نسابو له مخي اپریدی د برهان زوی د ککي لمسی او د کرلاڼ کړوسی وو . داسي ویل کیږي چي په لمړیو وختونو کي د اپریدي نوم عثمان وو چي د یوې پېښي له امله په اپریدي مشهور شو . اپریدي په خیبر دره ، کوهاټ او تیرا کي میشت دي . د اپریدیو پولي په خټکو ، اورکزيو ، بنګښو سپین غر او شینوارو پوري نښلي . اپریدي ډیر زړه ور او توریالي خلک دي چي د یرغلګرو اومداخله کونکو په وړاندي یې سخت غبرګونونه ښکاره کړي دي . په اوسني وخت کي د اپریدیو قبیله په اتو ښاخونو ویشل شوې چي هر ښاخ یې ډیري ځانګي لري .

اتمانخیل

اتمانخیل د پښتونخوا یوه مشهوره قبیله ده چي د پښتنو په کرلاڼي ټولنه کي شامل دي . دوی ته ددوی د پلار اتمان بابا په وجه اتمانخیل ویل کیږي . اتمانخیل په دریو اداري واحدونو لکه باجوړ اجینسي ،موند اجینسي او ملکنډ اجینسي ویشل شوي چي د استوګني ځایونه یې هم همدلته دي . اتمانخیل په څوارلسمه عیسوي پېړۍ کي د ټاک او ګومل له غرونو نه د کابل او ننګرهار له لاري پښور ته لاړل او له هغه ځایه په دوابه او اشنغر کي د یوسفزو سره یو ځای شول . وروسته له ډیري زمانې کوم وخت چي اتمانخیلو له یوسفزو نه کومي ښېګڼی و نه لیدلې ، له هغه ځایه تیرا ته لاړل . خو بیا یې له تیرا نه هم لاسونه لنډ شول او اړنګ بړنګ سیمي ته لاړل چي اوس هم هلته مېشت دي . اتمانخیل په عمومي توګه په کرنه او مالداري بوخت دي ، ډیر کم کسان یې سوداګري کوي . يه لاسي صنایعو کي اتمانخیل مشهوره دي . اتمانخیل د نورو پښتنو قومونو په څیر زړه ور او غیرتمند خلک دي او ولسي تړاو ته زیات اهمیت ورکوي .

اتمانزي

اتمانزي سر بڼي پښتانه دي او د منډريو ښاخ ګڼل کیږي . د اتمانزیونور ټبر اکازي ،کنازي ، او علیزي دي . د سدو اولاده که څه هم په اتمانزیو ور ګډیږي ، خو هغوی ځانته بل نوم غوره کړی دی . د اتمانزیو د ټبر دري سره ښاخونه د شیخ ملي د وېش له مخي برابرې پلرنۍ برخي لري . ددي مانا داده چي دغه درې واړه ښاخونه په برابره ټوګه ځمکي لري او در ي واړه له خپلو ځمکو نه په برابره توګه ګټي اخلي . د اتمانزیو په عليزیو کي د طاهر خیلو څانګه زیات شهرت لري . دوی په ګنډګهر سیمه کي میشت دي . ا تمانزي د یوسفزو د سیمي په ختیځه برخه کي د ابا سین پر غاړه او د مها بڼ د غره په سهیلي لمنو کي پراته دي . ددوی کلي ټوپي ،میني او مرغز نومیږي .

اټوال

اټوال په نسب غلجي پښتانه دي او په اندړو پوري تړل کیږي . اټوال د زابل ولایت په اړونده ولسوالیو مخصوصاً د دای چوپان په ولسوالي کي استوګنه لري . د۱۳۶۰ کال د احصائیې له مخي ا ټولو شمیر ۱۸۵ تنو ته رسېده چي شاید اوس یې شمیر زیات وي . اټول په پخوا زمانو کي کوچي وه . دوی به د موسی خيلو اندړو سره یو ځای د مني په موسم کي د ناور او مالستان له غرونو نه شلګر او قره باغ ته راکښته شول او له دي ځایه به کندهار ته تلل . اوس یې کلیوالي ژوند غوره کړی دي او ځایي دي . اټوال میلمه پاله ، دینداره او زړه ور خلک دي .

احمد زي

احمد زي په اصل کي غلجي پښتانه دي اوپه سلیمانخېلو ور ګډیږي ، خو نن ورځ د سلیمانخېلو نه ليري والی لري او هم د شمېر د ډیر والي په وجه د پښتنو ډیره پیاوړي او غښتلي قبیله بلل کیږي . د احمد زیو یوه پیاوړې قبیله موسی خیل نومیږي چي ټوله کوچیان دي . په پښتنو ًبیلو کي تر بلي هري قبیلې احمد زي په جرګو کي ښه مهارت لري او ډیر هوښیار خلک دي . د احمد زیو جرګې درني جرګې بلل کیږي چي ددوي په منځکړيتوب زیاتي شخړي او لانجي هواریږي . احمدزی په هیواد مین خلک دي چي تاریخ د انګرېز په وړاندي ددوی د جګړو شاهد دی . د احمدزو قبيلې او ښاخونه په افغانستان کي تیت پراته دي . هغوي په پکتیا ، لوګر ،ننګرهار ، لغمان ، مزار شریف ، بغلان ، هرات ،کندز او فاریاب کي استوګني لري . د احمد زیو قبیله د پکتیا له مشهورو قبیلو نه شمېرل کيږي . په ا حمدزیوپوري تړلي قبیلې په لاندي ډول دي :

الادین خیل ، عیسی خیل ، یحی خیل ، ځنډی خیل ، موسي خیل ، ابراهیم خیل ، معروف خیل ، جبار خیل ، ستانکزي ، ادریمزي (عبدالر حیم زي ) .

اڅکزي

اڅکزي د پښتنو یوه ډیره نامتو ، غیرتي ، مېلمه پاله او په خپلواکۍ مینه قبیله ده . پښت پوهان اڅکزي د پښتنو د سربڼ له ګروپ نه شمیري چي په اصل کي دراني پښتانه اود ځیرک په څانګه پوری اړه لري . اڅکزي پر دوو لویو ښاخونو وېشل کیږي چي ګوجين او بادین نومیږي . د ګوجین څانګه یې په حمیدزي ، ملي زي ، اشیزي ، عثمانزي ، الیزي ، نصرت زي ، غني زي ، خدرچي زي، صالح زي ،مټک زي ، ادوزي ، ملایزي ،سلطانزي ، شکرزی، اسحق زي او ګبرزي وېشل کیږي او بادین په کاکوزي ،غیبي زي ،شمشوزي ، پیرعلي زي اوپانیزي وېشل کیږي . اڅکزي په افغانستان او سهیلي پښتونخوا کي میشت دي . په افغانستان کي د سپین بولدک په ولسوالي ،رېګ ، د کندهار ښار په مرکز ، او ډنډ ولسوالي کي اوسيږي . په سهیلي پښتونخوا کي یې زیات شمېر په کويټه ،چمن ، عبدالله خان ، ګلستان ، کوږک ، خواجه عمران ، پښین ، توبه ، جلګه او زیارت کي اوسیږي . اڅکزي په هلمند ، هرات اروزګان او بادغیس کي هم ميشت دي .

ادریمزي (عبدالرحیم زي)

ادریمزي غلجي پښتانه دي چي د لوګر ولایت په بیلا بیلو ولسوالیو کي استوګنه لري . یو شمیر ادریمزي د لغمان په قرغیو او دعزیز خان په سیمه کي میشت دي . ادریمزي خورا زړه ور ،توریالي او میړني خلک دي . د روسي یرغلګرو او تیري کونک پر خلاف یې د مبارزي سنګرونه تاوده ستالي وه . ادریمزي اکثره کوچیان دي ، یو شمېر یې سوداګر دي [ی پع راکړه ورکړه کي ښه مهارت لري . د ادریمزیو د قبیلې په نامتو مشرانو کي یو هم عبدالملک خان ادریمزی وو چي د افغانستان د ټولواک اعلیحضرت محمد ظاهر شاه د واکمۍ په وخت کي د افغانستان د مالیې وزیر وو .

ادوزي

ادوزي د پښتنو د سربڼي په ټولنیزي پوري یوه اړونده قبلیله ده چي د پنج پای په څانګي پوري اړه لري . ددغي قبیلې شمیر پنځه زره کورنۍ ښودل شوی دی ، خو د نورو پلټنو له مخي ددوی شمیر دیارلس زره تنو ته رسیږي . د ادوزو زیات شمېر د کندهار د معروف په ولسوالي ، د اروزګان ولایت ددهراود په ولسوالي او همدا راز د هلمند ولایت د ګرمسېر په ولسوالي کي مېشت دي .

اد ين خيل

اد ين خيل په اصل کې غلجي پښتانه د ي او په سليمان خيلو پښتنو چې يوه خورا غښتلي قبېله د ه ور ګډ ېږي . د د غې قبیلې اکثره خلک د پکتيکا په مرکز شرنه او د پکتيا ولايت د زرملې په اولسوالۍ کېچې په زرمت سره هم مشهوره د ه استوګنه لري۔ د د غې قبېلې يو شمېر خلک د غزني ولايت د ګېرو په او لسوالۍ کې هم استوګنه لري .

اسماعيل خيل

اسماعيل خيل په اصل کې د کر لاڼي پښتنو په ټولنيزې ډلې پورې يوه اړوند ه قبېله د ه چې د خوست په ولايت کې د شمل سيند په جنوبي کنډو مند وزيو ته نږد ې مېشته د ي۔ د مند وزيو د قبېلې لويد ېز ته ځد راڼ او جنوب ته يې د تڼيو قبېله پر ته د ه۔ د مند وزيو د قبېلې په ختېځ او د شمل سيند په شمالي څنډو کې هم اسما عيل خيل اسننتوګنه لري۔ د ۱۳۶۰ کال د مرکزي احصائيې د سر شمېرنې له مخې د د وی شمېر ١٦ ۔۔۔ تنه ښود ل شوید ي، چې ښا يې اوس بننه يې شمېر د وه برابره وي .
اسماعيل خيل اکثره د کرنې په چارو بو خت د ي، يوشمير خلک يې د ولتي د ند ې هم سر ته رسوي
۔ د د وی يو شمېر په عربي هيواد ونولکه سعود ي عر بستان او کويټ او يو شمير يې هم د خليج په هېواد ونو لکه متحد ه عربي امارات، قطر، د وبۍ، شارجه، ابو ظبي او د خليج په نورو ښارونو کې په مزد ورۍ او غرېبۍ بوخت د ي۔

دقومونو پېژندنه دوام لري.............. نور بیا

سرچينې : 
پښتانه د تاریخ په رڼا کي 

خورشید جهان

پښتانه قبيلې و پیژنئ

<< Neues Textfeld >>

 ښه پښتو به څنګه لیکو؟
 دلته کلیک وکړئ او ویې لولئ

Bach Hotel in Porta Westfalica
Tel.: 0571-79866-0

برای محافل عروسی ، جشن های سالگره ، مجالس بزنس و اوقات تفريحي شما
 برای معلومات مزيد

در اینجا کلیک کنید